VACON® NXP Grid Converter

Schonere energie voor schepen en havens.

De VACON® NXP Grid Converter is een alternatieve technologie voor het maken van een schoon voedingsnet, wat een belangrijke rol speelt bij het verlagen van het brandstofverbruik en het verbeteren van het rendement. De VACON NXP Grid Converter kan worden toegepast voor de stroomopwekking voor scheepsmotoren en stroomvoorzieningen in havens om te voldoen aan de eisen van de overheid en de havenautoriteiten.

Wanneer de VACON NXP Grid Converter in een walstroomsysteem wordt gebruikt, kan de stroom via een set kabels worden betrokken uit het lokale net in plaats van uit de hoofdmotor of de generatoren van het schip. Dat proces, dat in het Engels ook wel ‘cold ironing’ wordt genoemd, heeft belangrijke positieve effecten op het brandstofverbruik. Het verlaagt de CO2-, NOx- en SOx-emissies en het geluids- en trillingsniveau.

De VACON NXP Grid Converter kan ook bij oplossingen met een asgenerator worden toegepast. In dat geval kunnen voortstuwingsinstallaties op verschillende toerentallen werken. De asgenerator ontkoppelt het astoerental van de elektriciteit (de frequentie), zodat de spanningskwaliteit toeneemt en het brandstofverbruik daalt. Daarnaast kan vermogen worden betrokken uit, of ingevoerd in, de schroefas. Dat is met name nuttig voor schepen die hun snelheid vaak aanpassen, omdat dat brandstofbesparingen en een uitstootvermindering tot 15% oplevert. Ook wordt zo een noodmodus gecreëerd, wat betekent dat het schip ook bij uitval van de hoofdmotor in bedrijf kan blijven.

Shore supply power conversion

When used with a shore-supply solution, VACON NXP Grid Converter allows electrical power to be sourced from the local grid, rather than the ship’s main engine or generators. This process, sometimes known as ‘cold ironing’, has a significantly positive impact on fuel economy. It causes reductions in CO2, NOx and SOx emissions, as well as noise and vibration levels.

Shaft generator

VACON NXP Grid Converter can also be applied to shaft-generator solutions, ensuring that propulsion machinery is able to operate at various speeds. The shaft generator decouples the shaft from the mains, which allows better electrical quality and improved fuel economy. Additionally, power can either be taken from or entered into the propeller shaft. This is particularly useful for ships that often alternate their speeds as it creates fuel savings and minimizes exhaust emissions by up to 15%. It also creates an emergency mode meaning that the vessel can operate even if the main engine fails.

Support for system integrators

Danfoss supports system integrators (SI) in designing their systems to bid on projects. Our aim is to help customers by providing tools and reference designs to make their system design easier. For instance, Danfoss can provide configurable 3D models as well as 2D general arrangement drawings from our product offering.

 

Video

Media

Kenmerken

  • Lager brandstofverbruik omdat de stroom uit het net kan worden betrokken
  • Lagere CO2-, NOx- en SOx-emissies omdat de hoofdmotor kan worden uitgeschakeld
  • Voldoet aan de ABS- en DNV-normen
  • Verbeterd energierendement, omdat het motortoerental kan worden geoptimaliseerd
  • Leverbaar als water- en luchtgekoelde oplossing
  • Protects critical industrial processes with Intelligent DC backup
  • Simplified logistics and good protection with containerized solutions
  • Faster, more cost effective engineering thanks to reference designs
  • Facilitates active and reactive load sharing via droop function
  • Facilitates fast system certification for distributed smart grids, thanks to compliance with global grid codes

 

Voedingsspanning en vermogensbereik

  • Luchtgekoeld:
  • 3 x 380-500 V 180-1100 kW
  • 3 x 525-690 V 200-1200 kW
  • Watergekoeld:
  • 3 x 400-500 V 160-1800 kW
  • 3 x 525-690 V 210-1800 kW

 

Toepassingen

  • Stroomvoorzieningen in havens
  • Cold ironing
  • As generator